Een bewonderaar van Vivaldi

Veel zin om (eindelijk) nog eens een serieuze Bach aan te prijzen.   Maar deze keer wordt het wel een Bach die tegelijkertijd ook een Vivaldi is.  Bach was een bewonderaar van Vivaldi.  Van meerdere concerto’s van Vivaldi heeft hij een bewerking gemaakt. 

Je kan je afvragen hoe Bach het werk van Vivaldi leerde kennen.  Ik las in een programmabrochure van de Nederlandse Bachvereniging – toch een betrouwbare bron – dat de concerto’s van Vivaldi vanuit VenetiĆ« via een omweg langs Nederland in het Duitse Saksen-Thuringen geraakten, daar waar Bach zijn thuis had.  Het was Johann Ernst, zoon van de hertog van Saksen-Weimar en rechtenstudent in Utrecht, die de in Nederland gedrukte partituren meenam naar zijn thuis, waar Bach ze in handen kreeg.  En die stond onmiddellijk in vuur en vlam voor Vivaldi en bewerkte er een aantal van …  Tussen haakjes: vandaag zou Bach misschien een proces aan zijn broek hebben gehad voor plagiaat, in die tijd zelf vonden componisten het een eer als hun eigen werk door een collega werd gebruikt en/of herwerkt.

De twee linken hieronder betreffen een concerto voor 2 violen van Vivaldi, door Bach bewerkt als een orgelconcerto.

Vivaldi: concerto voor 2 violen (RV522)

Bach orgelconcerto (bewerking van Vivaldi’s concerto voor 2 violen) BWV 593

De muziekpartituur van het orgelconcerto kan je op het filmpje volgen.   Voor wie niet vertrouwd is met het volgen van een partituur: op de bovenste notenbalk vind je – een beetje kort door de bocht – de muziek van de rechterhand, op de tweede notenbalk de muziek van de  linkerhand, en op de derde notenbalk  de noten voor het pedaal.  De noten op de drie notenbalken worden gelijktijdig gespeeld.   En de verticale roze lijn in het filmpje geeft aan waar de muzikant precies zit op het ogenblik dat je de muziek hoort.

Geniet ervan.

Tot morgen

Elleboogstoot

Frans

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *